Vés al contingut

Facultat de Ciències de la Salut de Manresa

  • Degana: Carlota Riera Claret
  • Direcció dels estudis d’Infermeria: Carme Valiente
  • Direcció dels estudis de Fisioteràpia: Gonzalo Lorza
  • Direcció dels estudis de Podologia: Xavier Ortas Deunosajut
  • Direcció dels estudis de Logopèdia: Mireia Torralba
  • Coordinació del màster universitari en Metodologia de la Simulació: Aida Camps
  • Coordinació del màster universitari en Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic: Carles Munné

Activitat congressual

  • Marta Andreu-Iranzo, Marina Bosque-Prous, Ester Teixidó-Compañó, Núria Obradors-Rial, Ester Colillas-Malet, Aina Lafon-Guasch, Carlota Riera, Albert Espelt.La percepción de los jóvenes sobre el consumo responsable de alcohol. Reunió anual de la Societat Espanyola d’Epidemiologia.
  • Eva Codinach-Danés, Albert Espelt, Jacobo Mendioroz-Peña, Maria Rosa Cirera-Guàrdia, Marta Andreu Iranzo, Ester Colillas-Malet, Nuria Obradors-Rial. Creencias sobre el tabaco de liar en adolescentes. Reunió anual de la Societat Espanyola d’Epidemiologia.
  • Ester Colillas-Malet, Gemma Prat, Albert Espelt, Dolors Juvinyà. Sentido de coherencia y calidad de vida de las personas con trastorno mental severo. Reunió anual de la Societat Espanyola d’Epidemiologia.
  • Núria Obradors-Rial, Eva Codinach-Danés, Joan Ramón Villalbí, Ester Colillas, Ester Teixidó-Compañó, Marina Bosque- Prous, Marta Andreu Iranzo, Carlota Riera, Albert Espelt. Relación entre el consumo de tabaco y el consumo de cánnabis en una cohorte de jóvenes de la Cataluña Central. Reunió anual de la Societat Espanyola d’Epidemiologia.
  • Joan R Villalbí, Gemma Serral, Albert Espelt, Susanna Puigcorbé, Montse Bartroli, Xisca Sureda, Ester Teixidó-Compañó, Marina Bosque-Prous. Prevalencia de binge drinking en estudiantes de secundaria: ¿influyen los factores contextuales?. Reunió anual de la Societat Espanyola d’Epidemiologia.
  • Ainara Díaz-Geada, Nuria Obradors-Rial, Marina Bosque-Prous, Ester Teixidó-Compañó, Ester Colillas-Malet, Lucía Moure Rodríguez, Francisco Caamaño Isorna, Albert Espelt. Desigualdades en salud en la adolescencia: la importancia del contexto. Reunió anual de la Societat Espanyola d’Epidemiologia.

Fites més destacades durant el curs 2019-2020

  • La Facultat de Ciències de la Salut de Manresa rep l’informe favorable de verificació del grau en Podologia semipresencial. És el primer grau en ciències clíniques de la salut que s’ha verificat per poder-se impartir en aquesta modalitat a tot l’Estat espanyol.
  • Es lliura a l’Agència de Qualitat Universitària (AQU) la memòria de verificació d’un nou màster universitari en salut i comunitat.
  • En el marc de les activitats de simulació que el grau en Medicina realitza al Centre d’Innovació en Simulació de Manresa (CISARC), es programen les primeres ACOES de la titulació, per als alumnes de tercer curs. En el marc de la pandèmia, aquestes proves avaluatives es realitzen en un format virtual, pioner i innovador.
  • Al llarg del curs 2019-2020 la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa posa en marxa dos departaments de nova creació, i amb una incidència transversal en tots els estudis. Per un costat, el departament d’Epidemiologia i Salut Pública, coordinat pel Dr. Albert Espelt, i, per l’altre, el departament de Ciències Bàsiques, coordinat per la Dra. Anna Fàbrega.
  • El grup de recerca en Epidemiologia i Salut Pública posa en marxa l’enquesta panell DESK, un projecte que consisteix en fer un seguiment al llarg del temps de les persones de 12 a 18 anys escolaritzades en centres educatius de la Catalunya Central per tal d’analitzar-ne el comportament o aspectes rellevants que poden afectar diferents àmbits socials de la seva vida, la seva educació o la seva salut. Al llarg del curs 2019-2020 s’enquesten a més de set mil joves.

Fites conjuntes de les Facultats de Ciències Socials i de Ciències de la Salut de Manresa més destacades

  • Presentació del model pedagògic UManresa a tot el professorat de les Facultats de Ciències de la Salut i Ciències Socials de Manresa el mes de febrer del 2020. El model pedagògic és fruit d’un procés participatiu en el qual es van implicar més de 100 membres de la comunitat universitària (professorat, personal d’administració i serveis i alumnat). Situa l’estudiant en el centre d’un procés formatiu enfocat a l’aprenentatge i a la millora continuada de la docència i es fonamenta en els valors del professionalisme, l’humanisme, el compromís i el rigor científic. La presentació del model concretava els objectius estratègics d’innovació docent, així com els eixos estratègics i quina seria la seva implantació.
  • El context excepcional de pandèmia de covid-19 va comportar l’adaptació de la docència a partir del mes de març a un format virtual. Per poder portar a terme aquest canvi de modalitat es van modificar les planificacions docents de les assignatures, es va reforçar l’aula de suport al professorat amb recursos de docència virtual, es va oferir assessorament al professorat i es van programar sessions de formació sobre eines i recursos per a la docència online. Així mateix, es van reprogramar les pràctiques que no era factible portar a terme en un entorn virtual. Totes aquestes accions es van desenvolupar en el marc del Pla de contingència de la Universitat.
  • El campus Manresa va posar a disposició del sistema de salut local material i equips que s’utilitzen habitualment per a la formació teoricopràctica dels estudiants de Ciències de la Salut i Medicina. Es van lliurar mascaretes i es van cedir llits d’hospital i respiradors, entre altres. D’altra banda, va liderar la coordinació de diferents agents implicats en la producció, muntatge i distribució d’equips de protecció individual conjuntament amb la Fundació Althaia, Avinent, Eurecat, la UPC Manresa i l’Ajuntament de Manresa. UManresa es va convertir en el punt de recepció dels oferiments d’empreses i persones disposades a produir equips amb tecnologia d’impressió 3D i també de muntatge de les diferents peces i components. Aquesta tasca es va dur a terme a les instal·lacions de la Clínica Universitària, que oferien un entorn segur i higiènic i permetien la posterior esterilització dels equips de protecció, un cop muntats.
  • UManresa posa a disposició de les empreses i les organitzacions la guia per facilitar l’aprenentatge en el marc de la covid-19 que ha elaborat conjuntament amb la Universidad de Mondragón, Knowledge Works i Unió Consorci Formació. El document, que es va presentar durant la jornada online “Ecosistemes d’innovació i transformació empresarial en temps de covid-19. Els casos del Bages i Mondragón”, organitzada per Avinent, Althaia i UManresa-FUB, pretén facilitar que empreses i organitzacions reflexionin i capitalitzin tota l’experiència i els aprenentatges adquirits durant la pandèmia.

Facultat de Ciències Socials de Manresa

  • Degana: Sílvia Mas Sañé
  • Direcció dels estudis d’Administració i Direcció d’Empreses: Jordi Conca Matías
  • Direcció dels estudis de Mestre d’Educació Infantil: Montserrat Pedreira Álvarez

Activitat congressual

  • Quesada, C., Lemkow-Tovias, G. , Vazquez, D. i Llebaria, M. (en premsa). Análisis de transferencia e impacto de la propuesta de ciencia para la primera infancia “Lab sobre ruedas” en centros educativos de territorio. Dins Libro de actas CIMIE19.
  • Pujol-Subirà, M.A. & Lemkow-Tovias, G. (2019) Nacer en Manresa: del aula al museo, trabajando la memoria histórica de la parentalidad desde la didáctica de la música. Madrid. I Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior: Un reto para las áreas de conocimiento. Recuperat de: https://www.academia.edu/41771949/INNOVACI%C3%93N_DOCENTE_E_INVESTIGACI%C3%93N_EN_EDUCACI%C3%93N_Y_CIENCIAS_SOCIALES"
  • Pedreira, M. i Lemkow-Tovias, G. (2019). Aprendre ciencia des del néixer: Observacions d’un procés de recerca acció al Lab0_6: Dels minerals a la Geología. Dins J. M. Fernández-Novell, M. Díaz, M. Talló, O. Güell (Eds.). Actes de les Setenes Jornades sobre l’Ensenyament de la Química a Catalunya: Bastint ponts entre la química i la nostra societat (pp. 51-63). Barcelona: Col·legi Químics de Catalunya. Recuperat de:http://www.quimics.cat/wp-content/uploads/2019/07/FINAL-Actes7es-JM.pdf
  • Lemkow-Tovias, G., Montiel, C. i Mur, B. (2019). Learning geology from play and experience: A research action process for a geology proposal in the Lab 0_6 space. Dins Edulearn19 Proceedings (pp. 4074-4080). Mallorca: IATED. Doi: 10.21125/edulearn.2019 https://library.iated.org/view/LEMKOW2019LEA

Fites més destacades durant el curs 2019-2020

  • Es guanya el projecte H2020 Communities for Sciences (C4S)- towards promoting an inclusive approach in Sciences Education. Es tracta d’un projecte liderat des del grau de Mestre en Educació infantil que compta amb 11 partners de 8 països i 6 hubs. L’objectiu del projecte és treballar amb comunitats vulnerables, promoure una ciència inclusiva i impulsar polítiques a favor de la inclusió i l’accés dels infants a la ciència.
  • Implantació de la metodologia de la simulació en algunes assignatures dels graus en ADE i de Mestre en Educació infantil. Així mateix, es fa la prova pilot del programa de simulació a les empreses amb la companyia DENSO.
  • Es consolida el programa Premium d’ADE amb la incorporació de noves empreses: Calaf Group, Aigües de Manresa, Guixés Grup, Cervera Gonfaus i Industrial Shields.
  • La Facultat acull tot el professorat del projecte europeu PARENTSTEM en una trobada els dies 2 i 3 de setembre de 2019 per reflexionar conjuntament sobre educació i ciència a les primeres edats. Hi participen escoles de diferents països d’Europa.
  • Estudiants del grau en ADE es classifiquen per a la fase final de la competició interuniversitària “Bugamap”, convocada per la Fundación MAPFRE. Els estudiants van haver de dirigir i gestionar una empresa asseguradora en un joc d’estratègia empresarial a partir d’una situació fictícia de mercat.

Fites conjuntes de les Facultats de Ciències de la Salut i de Ciències Socials de Manresa més destacades

  • Presentació del model pedagògic UManresa a tot el professorat de les Facultats de Ciències de la Salut i Ciències Socials de Manresa el mes de febrer del 2020. El model pedagògic és fruit d’un procés participatiu en el qual es van implicar més de 100 membres de la comunitat universitària (professorat, personal d’administració i serveis i alumnat). Situa l’estudiant en el centre d’un procés formatiu enfocat a l’aprenentatge i a la millora continuada de la docència i es fonamenta en els valors del professionalisme, l’humanisme, el compromís i el rigor científic. La presentació del model concretava els objectius estratègics d’innovació docent, així com els eixos estratègics i quina seria la seva implantació.
  • El context excepcional de pandèmia de covid-19 va comportar l’adaptació de la docència a partir del mes de març a un format virtual. Per poder portar a terme aquest canvi de modalitat es van modificar les planificacions docents de les assignatures, es va reforçar l’aula de suport al professorat amb recursos de docència virtual, es va oferir assessorament al professorat i es van programar sessions de formació sobre eines i recursos per a la docència online. Així mateix, es van reprogramar les pràctiques que no era factible portar a terme en un entorn virtual. Totes aquestes accions es van desenvolupar en el marc del Pla de contingència de la Universitat.
  • El campus Manresa va posar a disposició del sistema de salut local material i equips que s’utilitzen habitualment per a la formació teoricopràctica dels estudiants de Ciències de la Salut i Medicina. Es van lliurar mascaretes i es van cedir llits d’hospital i respiradors, entre altres. D’altra banda, va liderar la coordinació de diferents agents implicats en la producció, muntatge i distribució d’equips de protecció individual conjuntament amb la Fundació Althaia, Avinent, Eurecat, la UPC Manresa i l’Ajuntament de Manresa. UManresa es va convertir en el punt de recepció dels oferiments d’empreses i persones disposades a produir equips amb tecnologia d’impressió 3D i també de muntatge de les diferents peces i components. Aquesta tasca es va dur a terme a les instal·lacions de la Clínica Universitària, que oferien un entorn segur i higiènic i permetien la posterior esterilització dels equips de protecció, un cop muntats.
  • UManresa posa a disposició de les empreses i les organitzacions la guia per facilitar l’aprenentatge en el marc de la covid-19 que ha elaborat conjuntament amb la Universidad de Mondragón, Knowledge Works i Unió Consorci Formació. El document, que es va presentar durant la jornada online “Ecosistemes d’innovació i transformació empresarial en temps de covid-19. Els casos del Bages i Mondragón”, organitzada per Avinent, Althaia i UManresa-FUB, pretén facilitar que empreses i organitzacions reflexionin i capitalitzin tota l’experiència i els aprenentatges adquirits durant la pandèmia.

Campus Professional UManresa

  • Directora: Sílvia Crespiera Maldonado
  • Coordinació del Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) de Pròtesis Dentals: Anna González Fernández
  • Coordinació del Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) d’Educació Infantil: Laura Torreguitart
  • Coordinació del Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) d’Administració i Finances: Josep Riera

Fites més destacades durant el curs 2019-2020

  • Graduació de la 1a promoció dels cicles de grau superior d’Educació Infantil i Administració i finances (2018-2020)
  • Finalització del curs en format online a causa de la covid-19, a excepció de l’alumnat de 2n curs del CFGS de Pròtesis Dentals, que assisteix voluntàriament a les classes pràctiques durant el mes de juny en petits grups
  • El CFGS d’Educació infantil organitza una sortida pedagògica a Pamplona, per als alumnes que finalitzen el cicle. Es tracta d’una experiència de tres dies per conèixer de primera mà altres realitats educatives.
  • El CFGS de Pròtesis dentals incorpora la simulació com a metodologia dels estudis a tots dos cursos i de forma sistemàtica.
  • El Centre d’Iniciatives per a l’Ocupació (CIO) de l’Ajuntament de Manresa col·labora en l’orientació laboral dels alumnes del campus professional que finalitzen estudis.