Vés al contingut

Facultat de Ciències de la Salut de Manresa

Degana: Carlota Riera Claret / Mireia Torralba
Direcció dels estudis d’Infermeria: Carme Valiente
Direcció dels estudis de Fisioteràpia: Gonzalo Lorza
Direcció dels estudis de Podologia: Xavier Ortas Deunosajut
Direcció dels estudis de Logopèdia: Mireia Torralba / Sandra Espino
Coordinació del màster universitari en Metodologia de la Simulació: Aida Camps
Coordinació del màster universitari en Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic: Carles Munné

 

Activitat congressual

  • Torralba M, Espino S. Grado de Logopedia semipresencial: un programa formativo mediado por tecnologia. Comunicació oral al Congreso Iberoamericano de Aprendizaje Mediado por Tecnología (CIAMTE). 21-23 d’octubre 2020, Ciutat de Mèxic, Mèxic.
  • Teresa Arechavala, Núria Obradors-Rial, Albert Espelt, Tivy Barón-Garcia, Helena González-Casals. Desigualdades Sociales en el consumo de cigarrillos electrónicos en jóvenes de la Cataluña Central. I Congreso Virtual de la Sociedad Española de Epidemiología (SEE) y da Associaçao Portuguesa de Epidemiologia (APE)
  • Tivy Barón-Garcia, Helena González-Casals, Laura Esquius, Ester Teixidó-Compañó, Teresa Arechavala, Albert Espelt. Factores Asociados a la pràctica insuficiente de actividad física del estudiantado de la Cataluña Central. I Congreso Virtual de la Sociedad Española de Epidemiología (SEE) y da Associaçao Portuguesa de Epidemiologia (APE)
  • Tivy Barón-Garcia, Joan Elvira, Marcella Saez, Teresa Arechavala, Helena González-Casals, Albert Espelt. Prueba piloto del proyecto Baños de Bosque en Castellar del Vallès, Catalunya. I Congreso Virtual de la Sociedad Española de Epidemiología (SEE) y da Associaçao Portuguesa de Epidemiologia (APE).
  • Ester Teixidó-Compañó, Xisca Sureda, Marina Bosque-Prous, Joan Ramon Villalbí, Susanna Puigcorbé, Ester Colillas-Malet, Manuel Franco, Albert Espelt. Influencia del entorno en el consumo de alcohol en universitarios utilizando el Concep Mapping. I Congreso Virtual de la Sociedad Española de Epidemiología (SEE) y da Associaçao Portuguesa de Epidemiologia (APE)
  • Núria Obradors-Rial, Helena González-Casals, Francesc Saigí-Rubio, Ester Teixidó-Compañó, Ester Colillas-Malet, Carlota Riera Claret, Susanna Puigcorbé, Teresa Arechavala. Desigualdades sociales en el uso problemático del móvil en jóvenes de la Catalunya Central. I Congreso Virtual de la Sociedad Española de Epidemiología (SEE) y da Associaçao Portuguesa de Epidemiologia (APE)
  • Helena González-Casals, Albert Espelt, Joan Colom, Sílvia Barón-Garcia, Ester Teixidó-Compañó, Núria Obradors-Rial, Marina Bosque-Prous. Consumo de riesgo de alcohol en adolescentes escolarizados de la Catalunya Central. I Congreso Virtual de la Sociedad Española de Epidemiología (SEE) y da Associaçao Portuguesa de Epidemiologia (APE)
  • Helena González-Casals, Albert Espelt, Ester Teixidó-Compañó, Ester Colillas-Malet, Marina Bosque-Prous, Teresa Arechavala. Relación entre acoso escolar y estado de ánimo en adolescentes escolarizados de la Catalunya Central. I Congreso Virtual de la Sociedad Española de Epidemiología (SEE) y da Associaçao Portuguesa de Epidemiologia (APE)
  • Ester Colillas-Malet, Marina Bosque-Prous, Helena González-Casals, Tivy Barón-Garcia, Alícia Aguilar-Martínez. Hábitos alimentarios de los adolescentes de la Catalunya Central según Índice de Alimentación Saludable. I Congreso Virtual de la Sociedad Española de Epidemiología (SEE) y da Associaçao Portuguesa de Epidemiologia (APE)
  • Joan Ramon Villalbí Hereter, Gemma Serral, Albert Espelt Hernàndez, Susanna Puigcorbé, Montse Bartroli, Xisca Sureda, Ester Teixidó Compañó. Prevalencia de binge drinking en estudiantes de secundaria: ¿influyen los factores contextuales?. 2nd International Congress y XLVII Jornadas Nacionales de Socidrogalcohol.
  • Ester Teixidó Compañó, Xisca Sureda, Marina Bosque Prous, Joan Ramon Vilallbí Hereter, Susanna Puigcorbé, Ester Colillas Malet, Helena González Casals, Manuel Franco, Albert Espelt Hernàndez. Factores ambientales relacionados con el consumo de alcohol en estudiantes universitarios mediante la metodología Concept Mapping. 2nd International Congress y XLVII Jornadas Nacionales de Socidrogalcohol.

Fites més destacades del curs 2020-2021

  • La Facultat de Ciències de la Salut de Manresa es troba en procés d’acreditació dels graus en Fisioteràpia, Infermeria i Podologia. Els avaluadors externs han valorat molt favorablement la implementació de la simulació en els graus com a metodologia docent. Aquest curs s’ha rebut l’informe favorable el màster universitari en Metodologia de la Simulació.
  • Al llarg del curs 2020-2021 l’equip docent del grau en Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut treballa per oferir més places de nou accés per al curs 2021-22.
  • Es va publicar el llibre Simulación. De la estrategia institucional al caso concreto, resultat del treball conjunt i en col·laboració dels membres del grup de recerca Grindossep. El llibre pretén ser una guia i un model per a la implementació de la simulació com a metodologia docent i serà un document bàsic per al màster universitari de simulació.
  • En el marc de les activitats de simulació que el grau en Infermeria realitza al Centre d’Innovació en Simulació de Manresa (CISARC), es programen les primeres ACOEs de la titulació, per als alumnes de tercer curs.
  • El grup de recerca en Epidemiologia i Salut Pública fa retorn als centres dels resultats de la primera onada de l’enquesta panell DESK, projecte que consisteix a fer un seguiment al llarg del temps de les persones de dotze a divuit anys escolaritzades en centres educatius de la Catalunya Central per tal d’analitzar-ne el comportament o aspectes rellevants que poden afectar diferents àmbits socials de la seva vida, la seva educació o la seva salut. La resposta ha estat molt positiva amb un augment de participació per part dels centres en la segona onada.

 

Durant el curs 2020-2021 el cos docent de cada titulació treballa per tal planificar accions docents concretes en el marc del model pedagògic UManresa i poder-les implementar amb vista al curs 2022-2023. En destaquen la planificació d’uns seminaris de treball amb aprenentatge basat en problemes (ABP), seminaris de raonament clínic i aplicació de recursos de mediació com una eina de millora en les tutoritzacions de pràctiques.

Facultat de Ciències Socials de Manresa

Degana: Sílvia Mas Sañé
Direcció dels estudis d’Administració i Direcció d’Empreses: Jordi Conca Matías
Direcció dels estudis de Mestre d’Educació Infantil: Montserrat Pedreira Álvarez


Activitat congressual

  • Haldón, J., Lemkow, G. i Pedreira, M. (2021) La intervención de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección. XI CONGRESO INTERNACIONAL DE INVESTIGACIÓN EN DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS
  • Guiu, S.; Lemkow, G. i Pedreira, M. (2021) Analysis of the children’s learning processes with a science proposal based on scales and measurement. INTED 2021, 15th annual International Technology, Education and Development Conference.
  • Mas, S. (2021) La mirada calidoscópica a “Col·locació de personatges en un jardí tancat”.  JORNADES INTERNACIONALS D’ESTUDI: CENTENARI JORDI PERE CERDÀ.
  • Altres jornades i presentacions
    • Pedreira, M. (2021) Niños  niñas 0-6 en la universidad ¿qué aportan a la formación inicial de maestras de infantil?  29 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Córdoba
    • Pedreira, M. (2021) Crear propostes en lliure elecció a 0-6. Jornades sobre l'ensenyament de les ciències: Nous reptes davant nous escenaris. Col.legi de Doctors i Llicenciats de Catalunya
    • Pedreira, M. (2021) Llums i ombres en educació. XI Jornades 0-6 de l'ICE de la UdG: Espurnes de llum.


Fites més destacades durant el curs 2019-2020

  • La Facultat de Ciències Socials de Manresa rep la resolució favorable de l’acreditació del grau en Administració i Direcció d’Empreses. Es destaquen com a punts forts de la titulació l’alt índex d’inserció laboral, la forta vinculació amb el territori i el món empresarial, la satisfacció dels diferents grups d’interès i la metodologia de la simulació.
  • Es lliura a l’Agència de Qualitat Universitària (AQU) la memòria de verificació del nou grau en Ciències Socials i Món Digital, que serà coordinat per la Facultat de Ciències Socials de Manresa, però en què participarà també professorat del campus UVic.
  • Des dels estudis de grau es potencien activitats que vinculen l’àmbit acadèmic amb el territori, com els TFG industrials: estudiants d’ADE desenvolupen idees i projectes d’empreses del territori com a treball final de grau.
  • S’inicia el projecte europeu H2020 Communities for Sciences. Towards promoting an inclusive approach in Science Education (C4S), coordinat pel campus UManresa, i que té com a objectiu fer més inclusiva l’educació científica. En el projecte hi participen un total d’onze institucions de vuit països europeus. En el marc d’aquest projecte, ha tingut lloc la primera Jornada d’Educació Científica Inclusiva, en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
  • El projecte Lab 0_6 es transforma en Lab itinerant, durant la pandèmia, i arriba a 13.616 infants. Aquest curs, gràcies al suport de l’Ajuntament de Manresa, totes les escoles de la ciutat han pogut accedir al Lab. Aquesta iniciativa, que es voldria que tingués continuïtat, seria un primer pas cap al projecte “Manresa, ciutat de ciència”. A més, l’equip de mestres i docents del Lab i del grau en Educació Infantil produeixen juntament amb Fibracat TV una sèrie de divulgació científica, “Lab 0_6, la sèrie”.

Un dels aspectes més rellevants per a la Facultat de Ciències Socials de Manresa aquest curs acadèmic ha estat la presa decisió de fer una aposta per visibilitzar més l’oferta formativa de l’àmbit empresarial i educatiu en el marc del campus UManresa. Amb aquesta finalitat, s’ha aprovat la construcció d’un nou edifici exclusivament dedicat a Educació, que englobi tota l’oferta acadèmica de grau, cicle i formació contínua d’Educació, així com altres projectes vinculats a l’àmbit, com són el Lab 0_6 i la creació d’una escola bressol. De la mateixa manera, l’edifici de la FUB2 es reformarà per tal d’adaptar-lo a l’àmbit empresarial i es disposarà d’un edifici que agruparà els estudis de grau, cicle i formació contínua d’Empresa, així com espais de simulació empresarial i altres projectes d’aquest àmbit que reforcin el vincle amb el territori i el teixit empresarial.  

Aquest curs acadèmic des de la Facultat de Ciències Socials de Manresa, juntament amb Althaia, la Cambra de Comerç de Manresa i l’Ajuntament de Manresa, també s’ha participat activament en la creació d’una xarxa d’inversors locals per a projectes dels àmbits de la salut i social. El projecte de Business Angels té per objectiu aplegar persones i empresaris interessats a invertir en projectes estratègics per al territori dels àmbits de la salut i social.

Campus Professional UManresa

Directora: Sílvia Crespiera Maldonado
Coordinació del CFGS de Pròtesis Dentals: Anna González Fernández
Coordinació del CFGS d’Educació Infantil: Laura Torreguitart Llauradó
Coordinació del CFGS d’Administració i Finances: Marc Bernadich Márquez

 

Fites més destacades durant el curs 2019-2020

  • Recuperació de la presencialitat a les aules i retorn de l’alumnat als centres de pràctiques, seguint les mesures de seguretat per a la prevenció de la covid.
  • Consolidació de la metodologia de la simulació a tots els cicles del Campus Professional.
  • L’alumnat de segon del CFGS d’Educació Infantil guanya el premi especial al projecte més innovador dels Premis Llavor.
  • Demostració d’equips digitals punters en el procés de fabricació de pròtesis dentals per part d’Avinent a l’alumnat del cicle de Pròtesis Dentals. 
  • El cicle d’Administració i Finances organitza una sèrie de conferències al voltant de l’esport i dels eSports.