Vés al contingut

Facultat de Medicina

Aquest ha estat el tercer curs lectiu de la Facultat des de la seva inauguració al setembre de 2017. L’experiència d’obrir aquest nou grau continua sent globalment satisfactòria i ens esforcem a potenciar tot allò que considerem aspectes positius i a corregir-ne d’altres tributaris de millora.

Podem dir que estem passant l’equador del grau i que aviat enfocarem els tres darrers cursos que permetran la graduació de la primera promoció que va inaugurar la Facultat de Medicina.

Estem acceptant més alumnes a primer per tal d’aconseguir una població estable, al voltant dels 90 alumnes per curs, que és el que vam plantejar-nos des de l'inici.

Seguim fidels al nostre model educatiu, l’Aprenentatge basat en Casos Clínics (ACC), en què els alumnes continuen essent proactius en la seva pròpia formació i el professorat actua com a facilitador de les tasques que els estudiants desenvolupen.

A aquest curs s’ha mantingut una direcció de l’Àrea Acadèmica i una altra de l’Àrea de Gestió que vetllen coordinadament per al bon funcionament de la Facultat de Medicina. S’han incorporat responsables d’Innovació docent i del programa de preparació per a la prova MIR, que els permetrà entrar en la formació de postgrau en les especialitats desitjades en funció dels seus resultats.

S’han seleccionat nous professors per impartir la docència de quart curs. Els seus responsables amb els corresponents equips han estat escollits mitjançant concursos oberts per les comissions d’avaluació nomenades amb aquesta finalitat. Aquest professorat ofereix un alt nivell d’acreditació acadèmica que ve a reforçar la que ja existia a la Facultat de Medicina. Per a l’assignatura de Conducta Humana/Psiquiatria s’ha escollit la professora Marta Torrens; per a l’assignatura de l’Aparell Respiratori/Pneumologia la professora Núria Roger; per a la d’Endocrinologia el Professor Dídac Mauricio i per a la de Reproducció Humana/Obstetrícia i Ginecologia la professora Elena Carreras.

Aquestes assignatures “troncals” han estat reforçades amb altres anomenades “transversals”, que mitjançant una incorporació pactada aconsegueixen que les matèries siguin més multidisciplinars i “permeables”, entre les quals s’inclouen la Farmacologia Clínica, la Microbiologia, les Malalties Infecciones, l’Anatomia Patològica, el Diagnòstic per la Imatge, i l’Epidemiologia Clínica.

Cal esmentar que el laboratori de dissecció anatòmica, conjuntament amb la incorporació del Sectra, ha permès impartir la docència no solament als estudiants de Medicina, sinó també a altres provinents d’altres ensenyaments de la UVic-UCC i d’altres universitats.

Cal recordar també que a la fi de cada curs es desenvolupen les assignatures optatives, totes elles impartides en llengua anglesa i que gaudeixen de molt bona acollida.

Pel que fa a l’avaluació, seguim escollint eines que segueixen el principi que “l’avaluació dirigeix l’aprenentatge”. D’aquesta manera, elements cognitius i no cognitius s’incorporen als “exàmens” que indiquen als alumnes el que han d’aprendre.

Una característica que ha marcat la segona part d’aquest curs ha estat l’esclat de la pandèmia covid-19, que ha afectat la vida acadèmica, social i de relacions de tot tipus a la nostra Universitat i, per tant, a la nostra Facultat. Aquesta terrible malaltia ha causat un especial impacte sobre el col·lectiu sanitari. Molts dels membres del professorat i de l’estudiantat que exerceixen en l’àmbit sanitari han viscut, en primera persona, la cruesa d’aquest episodi.

Tot i així hem aconseguit mantenir al màxim la majoria d’activitats docents, de recerca i de gestió pròpies d’una Facultat de Medicina: tenir les aules obertes el màxim possible, desenvolupar eines per a la docència virtual, fer exàmens d’una manera o altra segons el moment, i mantenir les pràctiques en la seva totalitat. En aquest darrer punt volem expressar el nostre agraïment als centres assistencials que acullen els nostres alumnes. Sempre hem tingut la certesa que el binomi Facultat/Sistema Sanitari està funcionant bé a la Catalunya central i que l’èxit de les pràctiques clíniques n’és el millor exponent. Però en època covid, amb les dificultats que això ha comportat, cal destacar que ha funcionat perfectament.

L’avaluació de l’assignatura de Pràctica Clínica s’ha fet mitjançant una ACOE (Avaluació Clínica Objectiva Estructurada), que en aquesta ocasió ha estat en lína conjuntament amb el Centre de Simulació i Seguretat del Pacient (CISARC, Manresa). Un nombre important de persones d’ambdues institucions han treballat per superar la dificultat de passar una prova de l’entorn real a l’entorn virtual, i ha donat uns resultats excel·lents.

Pel que fa a la recerca, el nombre de doctorands acceptats en el Programa de Doctorat de Medicina i Ciències Biomèdiques i l’increment de les publicacions any per any indiquen el creixement exponencial i la qualitat de l’activitat investigadora.

Alguns pessimistes prediquen que ens trobem en una situació sense retorn degut a la covid-19, en la qual mai més reviurem l’antiga forma d’aprendre, d’ensenyar, d’investigar, de gestionar o de conviure. Des de la direcció de la Facultat pensem que no: efectivament, hem d’acceptar que s’han incorporat noves idees, tècniques innovadores i diverses estratègies educatives i de recerca, però aquest no constituirà un canvi de 360º respecte a l’anterior entorn universitari i social de tants anys d’història en la formació dels metges. Seran noves incorporacions a les nostres vides que ens ajudaran a avançar, però caldrà que recuperem tot allò que ara trobem a faltar: les relacions socials a les aules, als laboratoris, els moments de lleure i la llibertat de conviure sense el temor a veure els altres com a potencials éssers amenaçadors que s’oculten darrera una mascareta.

 

Ramon Pujol Farriols

Degà de la Facultat

Escola de Doctorat

El curs 2019-2020 es va posar en marxa el programa de Doctorat en Medicina i Ciències Biomèdiques, que coordina la Dra. Marta Otero Viñas, amb 19 tesis inscrites, entre les quals n’hi ha tres que son de professorat de la Facultat de Medicina. La majoria de doctorands van participar activament en les activitats formatives, de caràcter transversal, organitzades per l’Escola de Doctorat de la UVic-UCC.

Per línies de recerca, hi va haver 7 persones doctorandes en l’àmbit de l’Envelliment, cronicitat i models; 6 doctorands i doctorandes en Investigació clínica i translacional; 4 en Noves estratègies terapèutiques; 1 en Educació mèdica; 1 en Epidemiologia clínica i 1 en Seguretat del pacient.

També destaca el fet que 14 persones doctorandes (el 74%) van dedicar-se al doctorat a temps parcial i 5 (26%) van fer-ho a temps complert. Pel que fa als doctorands i doctorandes amb beca predoctoral n’hi va haver 2 (11%).

 

Antoni Tort Bardolet

Director de l’Escola de Doctorat de la UVic-UCC